Ohessa mielipidekirjoitus, joka julkaistiin Helsingin sanomissa 16.4.2013. Suunnitelma meni läpi lautakunnassa äänin 5–3. (23.4.)  Aiheesta kirjoitettiin tuolloin myös mielenkiintoisia blogikirjoituksia.
Sampo Villanen (Vas): Veturitielle tuli demokratian ohituskaista
Osmo Soininvaara (Vihr.): Kaupunkisuunnittelulautakunta-23-4-2013

Suunniteltu Veturitie vie arvokasta kaupunkitilaa
Keski-Pasilassa

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on aloittanut vastikään uuden yleiskaavan valmistelun. Yleiskaavan on tarkoitus olla voimassa vuonna 2016, ja siinä suuret liikennelinjaukset tuntuvat puoltavan autoilun vähentämistä. Miksi Pasilan kohdalla tehtäisiin päinvastoin?

Tämänhetkinen suunnitelma, jossa Veturitietä levennetään ja viedään läpi Keski-Pasilan, vie arvokasta kaupunkitilaa autoille, jotta ne pääsisivät nopeammin jostain muualta jo valmiiksi ahtaaseen keskustaan. Myös uuden väylän hinta-arvio, 140 miljoonaa euroa, on käsittämätön.

Helsinkiä rakennetaan lujaa kuten pitääkin. Uudet kaupunginosat ovat hieno tilaisuus rakentaa kestävää, mielenkiintoista ja innovatiivista kaupunkia. Pasilasta on mahdollisuus rakentaa uusi vireä keskusta-alue, joka tervehdyttää koko kaupunkia. Myös koko metropolialueen – jopa koko maan – näkökulmasta Pasila on keskeinen logistinen solmukohta. Pasilassa on toimivat joukkoliikenneyhteydet, ja niitä sekä nopeiden pyöräily-yhteyksien että sujuvien kävelyreittien suunnitelmia pitää kehittää edelleen.

Uuden Veturitien muodosta puhutaan ikään kuin sille ei olisi todellisia vaihtoehtoja. Esitetyssä 4-kaistaisessa muodossaan Veturitie ei kuitenkaan palvelisi kestävyyttä, paikallisia asukkaita eikä Helsinginniemen toimivuutta. Olemme huolissamme, että kun Keski-Pasilaa halkovan Veturitien suunnitelmaa viedään eteenpäin, kestävät arvot jätetään pimentoon viranomaisten kiiruhtaessa uuden väylän rakentamista käytännössä läpikulkuväyläksi. Suunnitelman mukaan tiestä on tulossa leveä ajoväylä, joka mahdollistaa korkeat ajonopeudet ja samalla eliminoi mahdollisuuden toteuttaa ihmismittakaavan mukaista, kestävämpää aidosti urbaania kaupunkia sen läheisyydessä.

Autoiluun perustuva liikkuminen huonontaa jatkuvasti Helsingin ilmanlaatua, ongelma on todellinen. Keskusta-asumiseen ei useimmiten tarvita autoa, kun liikkuminen, pyörällä tai julkisilla, on sujuvaa ja turvallista. Helsinki pyrkii hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä ja pyöräilynedistämisohjelmakin on aidosti tavoitteellinen. Miten on ilmanlaadun ja autoilun vähentämisen laita? Mihin perustuu liikennemääriltään näin suuren väylän suunnittelu keskelle tuhansien ihmisten tulevaa kaupunginosaa?

Kirmo Kivelä, graafinen suunnittelija / yrittäjä, Pasila
Päivi Raivio, muotoilija / yrittäjä, Pasila

Veturitie

Veturitien väyläsuunnitelma haukkaa ison palan keskeisintä Helsinkiä.

 

Lisää aiheesta:

Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*